Útdíjfizetés története Magyarországon

Magyarországi útdíjfizetés története egészen 1990-re nyúlik vissza. Eddig az időszakig a teljes magyar útszakaszok - beleértve a kevés autópályát is - díjmentesek voltak. A díjfizetési időszak 1990-től kezdődik, amikor is az autópályára díjfizető kapukat telepítettek és a minden áthalódó autó esetében útdíjat szedtek be. Ezt a rendszert 2000-ben váltotta fel az egységesített matrica rendszere, amely időalapú díjszedést valósított meg, illetve az összes autópályát igénybe lehetett venni az előre megváltott adott gépjármű kategóriájú matricával. A matricát elsőként a szélvédőre kellett felragasztani, amelyet 2008. január 1-től az úgynevezett "e-matrica" váltott fel, vagyis elektronikusan tartották nyilván az előre megváltott útdíj használatot. Az e-matrica megvásárlása lehetett adott értékesítési ponton, online az interneten vagy akár telefonon keresztül is SMS rendszerében. 2013. július 1-től az Európai Unio javaslata alapján bevezetésre kerül a használattal arányos elektronikus útdíj rendszere, azonban ez első lépésben csak a teherautósokat fogja érinteni.

A jelenlegi rendszerben a gépjárműveket 4 kategóriába sorolják tömegük és méretük alapján, a díjfizetést ennek megfelelően differenciálják. Az útdíj megfizetését jelenleg kamerás rendszerben, megállítás nélkül ellenőrzik, miközben körábban ez a útdíjfizetési kapuknál a forgalom megállításával történt meg. A mostani rendszerben főképp a nagyvárosi szakaszok esetében a személygépjárműveknek nem kell fizetniük útdíjat (pl. M0-ás), azonban az nem vonatkozik a 3,5 tonnás vagy nagyobb tehergépjárművekre. Egyáltal nem kell útdíjat fizetnie állami és hatósági szerveknek útdíjat, de mentességet élveznek a katasztrófa elhárításán dolgozók járművei is.

Díjköteles szakaszok 2013. május 30-án

Autópálya/
Autóút
D1 kategóriaB2 + D2 + D3 + D4 kategóriák
M1 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M0 – Tatabánya-Óváros (Bécs felé),
Tatabánya-Óváros – Biatorbágy (Budapest felé),
Tata-Tatabánya – Győr-Kelet,
Győr-Nyugat – Mosonmagyaróvár,
M15 – A4 (Ausztria)
Budapest – A4 (Ausztria)
M2 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Nincs díj M0 – Vác-Észak
M3 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M0 – Hatvan-Észak,
Hatvan-Kelet – Nyíregyháza-Dél
M0 – Nyíregyháza-Kelet
M5 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M0 – Kecskemét-Észak,
Kecskemét-Dél – M43
M0 – E2 (Szerbia)
M6 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Érdi-tető – M60 végcsomópont M0 – M60 végcsomópont
M7 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Érd – Székesfehérvár-Kelet,
Székesfehérvár-Nyugat – M70
M0 – A4 (Horvátország)
M8 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M6 – 6-os főút M6 – 51-es főút
M9 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Nincs díj 6-os főút – 51-es főút
M15 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Nincs díj M1 – D2 (Szlovákia)
M35 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M3 – Debrecen-Észak M3 – 4-es főút
M43 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg 5-ös főút - Makó M5 – 43-as főút
M60 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg M6 végcsomópont – Pécs-Dél M6 végcsomópont – Pécs-Dél
M70 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg Nincs díj M7 – A5 (Szlovénia)

Az elektronikus útdíj a személygépjármű tulajdonosokat egyelőre nem érinti, szamukra továbbiakban is az e-matrica marad érvényben. A tehergépjárművek esetében azonban több mint 6500 km autópálya és főút került meghatározására, mint díjköteles szakasz. Az e-útdíj kiépítését több problémás és balul sikerült tender után az I-Cell Kft. építi ki. Az útdíj megfizetését vagy GPS alapú helymeghatározási eszköz igénybevételével vagy előre megváltott viszonylati jegy segítségével tehetik meg az erintettek. Az elleőrzés továbbra is kamerás rendszerben fog történni, fixen telepített pontokon és hatósági mobil eszközök segítségével próbálják majd kiszűrni a potáyzókat, illetve elrettentő mértékű bírságok kiszabása is várható. Az útdíj rendszerét az Állami Autóálya Kezelő Zrt. (ÁAK Zrt) fogja működtetni.