Útdíj első 1 éve - a sikertörténet
Idén nyáron, egészen pontosan július 1-jén múlt egy éve, hogy bevezették hazánkban az útdíjfizetési kötelezettséget. Ez az itthoni úthálózat megjelölt szakaszaira vonatkozik, tehát autópályák, autóutak és főutak esetében fordulhat elő, hogy útdíjfizetési kötelezettség áll fenn a 3 és fél tonnát meghaladó tehergépjárművek esetében.
Egyébként ez a világon az első teljesen nyílt elektronikus útdíjfizetési rendszer. Legfőbb célja pedig az, hogy megóvja az itthoni közúthálózat állapotát, és hogy a finanszírozási forrásokat bővítse. Mindemellett pedig hozzájárul a közlekedésben résztvevők méltányosabb és igazságosabb teherviseléséhez is.
Az útdíj bevezetésének 1 éves időtartama óta már több mint 103 milliárd forintnyi díjat fizettek be a tehergépjármű tulajdonosok. Az elektronikus rendszerbe mindezidáig csaknem 40 ezer ügyfél regisztrált, méghozzá majdnem 142 ezer gépjárművet. Ezeknek pedig már több mint a fele fedélzeti eszköz segítségével rója le az útdíjat.
Egyébként rendkívül költséghatékonyan működik a hazai e-útdíj rendszer, amelyet rekordgyorsasággal vezettek be, hiszen a kormánydöntés után egy évvel, míg a szállítói szerződéskötéstől számítva csupán kettő és fél hónap elteltével már élesben működött a rendszer. Ez valóban példaértékű, mivel a környező országokban bevezetett rendszerek esetében 1, de van ahol 3 év kellett a beindításhoz.
Ráadásul hazánkban az útdíj rendszerének kiépítése és üzembe helyezése roppant gazdaságosan is történt, hiszen a rendelkezésre álló 42 milliárdos költségvetési forrásból mindössze 36 milliárdot használtak fel hozzá. Az üzemelés során keletkezett megtakarítás pedig még ennél is nagyobb, főként, ha az előre tervezett összeget, vagy más országok hasonló kiadásait vizsgáljuk. Ugyanis a szocialista kormány annak idején még körülbelül 70 milliárd forint költséggel számolt. Németországban pedig a hálózat kiépítése, bevezetése és a 12 éves üzemeltetése ötszöröse az itthoni útdíj rendszerének.
Ezek a kitűnő eredmények nagyban köszönhetőek a kiváló magyar fejlesztéseknek és a szakértelemnek. Hiszen míg más országokban egyetlen multinacionális vállalaton keresztül lehet csak a díjfizetést kivitelezni, addig itthon a rendszer teljesen nyitott, és piaci alapon léphetnek be bevallási közreműködőként kis- és középvállalkozások, valamint flottakövető cégek is.
Tehát az e-útdíj rendszer a bevezetésétől kezdve kifogástalanul működik és már az első félévet követően is jóval a várakozásokat meghaladó összeg folyt be általa. Az év első hat hónapjára prognosztizált 75 milliárdos bevétel pedig június 22-én teljesült.
A fejlesztés természetesen nem áll meg, hanem egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez. Az ellenőrzés pedig egyre hatékonyabban működik, amihez nagyban hozzájárul az e-matricás és e-útdíjas rendszer folyamatosan végbemenő integrációja is. A magyar rendszer hatékonyságára pedig már külföldön is felfigyeltek, és egyre több országból mutatkozik érdeklődés iránta.