A szép bőr mozaikjai

Bőröd szervezeted egészségének tükre. Felnőtt korban az enyhén nedves, tiszta, egészségesen fénylő bőr igényes táplálkozásról árulkodik, a hámló, olajos, húzódó bőrfelszín viszont hiányosságokat mutat a szervezet tápanyagellátásában.

A szép bőr mozaikjai

Szinte minden szervezetbe jutó tápanyag hozzátesz egy picit az egészséges bőr kialakításához és fenntartásához. A C-vitamin például a bőr rugalmasságáért felelős kollagén képzésében vesz részt. A C-vitamin - vízben oldódó vitamin lévén - minden nap pótlásra szorul. Ennek hiányában a bőr hamar veszít a feszességéből, a hegek és hematómák lassan gyógyulnak, az apró mimikai ráncok áthatóvá válnak. Egy pohár frissen facsart narancslé és 2 alma már fedezi is a napi C-vitamin szükségletet!

A B-vitaminok csoportjáról sem szabad megfeledkezni. A natúr gabonapelyhek, a tej és a búzacsíra tökéletes forrásai azoknak a vitaminoknak, amelyek hiányában a bőr hámló, olajos felszínű lenne.

Az A-vitamin provitaminja, a béta-karotin a narancssárga húsú zöldségek és gyümölcsökben rejtőzik: szerepe óriási az idő előtti ráncosodás megelőzésében.

A D-vitamin, a friss, falusi csirkehúsban, tengeri húsokban és hüvelyesekben lévő cink, valamint a víz együttesen szabályozzák a bőr életfunkcióit. A sok tápanyag tehát együttesen alkotja meg az egészségesen működő, gyönyörű bőrfelszínt!

A jó oxigénellátás

A bőrnek folyamatos oxigén- és vízellátásra van szüksége. Természetesen most nem a reggeli zuhanyzásról és a hegyi szellőben történő ácsorgásról van szó. A vér az a szállítóanyag, amely a két tápanyagot a bőrhöz juttatja, majd onnan a salakanyagokat elszállítja. A véren át jut el a bőrhöz a fehérje, a vas, a réz, a folsav, a B-vitaminok, a C- és az E-vitamin is. A bőrön a bármelyik tápanyag hiánya meglátszik. Különösen a vashiány, hiszen a vas nagy szerepet tölt be az oxigénszállításban. Nélküle a szem alatti árkok sötétek, a bőr sápadt, beteg érzetet sugároz.

Zsírok a bőrnek!

Különösen a növényi olajokért lesz hálás a bőröd! Az apró bőrsérülések gyors gyógyulásának, valamint a sima, jó vízellátású bőrfelszínnek kedveznek leginkább az olajos magvakban, hidegen préselt olíva-, búzacsíra- és lenmagolajban megbúvó kincsek. Heti 2-3 evőkanál ilyen értékes olaj a salátádon és 3 kis maroknyi mandula, vagy mogyoró megoldhatja ezt a kérdést.

Antioxidánsok: a korosodás és a rák ellenségei

Aki rendszeresen teszi ki bőrét védelem nélkül a nap káros sugarainak - vagy a szoláriumcsöveknek - igen gyors ráncosodással kell szembenéznie.
A dohányzás hatása is hasonló. Nem csupán belülről, a tüdők felől indítja el a bőröregítő folyamatokat, hanem kívülről is, a dohányfüst által. A környezeti károsodásokat, a városi levegőt úgy ellensúlyozhatod, ha a hétvégéken tiszta levegőjű helyre mész: erdőbe, hegyekbe vagy vízpartra. Így lassíthatod le az öregedési folyamatokért felelős szabadgyökök kollagénromboló hatását, amely a bőr feszességének az elvesztésével jár.

Azok, akik antioxidánsokban gazdag ételeket fogyasztanak - spenót, édesburgonya, paradicsom, tök, grépfrút, sárgarépa, stb. - kellő mennyiségű tápanyagot raktározhatnak el a szervezetükben ahhoz, hogy sikeresen védekezzenek a bőr egészségét elpusztító külső és belső ellenségekkel ellen.